Simpele meditaties

Mediteren moeilijk? Nee hoor. Waarschijnlijk doe je het al onbewust iedere dag. En dat is nou het mooie van mediteren, het kan gewoon overal!

Het goede van mediteren

Mediteren is meer dan in kleermakerszit zitten en je gedachten loslaten. Het is een moment voor jezelf. Een moment van rust. 

Door te mediteren zorg je voor ontspanning. Je bloeddruk kan er van dalen en je lichaam komt tot rust. Daarnaast leer je ook beter met je gedachten omgaan. Want tijdens het mediteren leer je bewust je gedachten los te laten, er niet mee bezig te zijn. Als je dat eenmaal kunt, kun je het op alle momenten zodra je gedachten je tot last zijn. 

Maar dat is niet alles. Want door te mediteren kun jij je concentratie verhogen. Het kan je humeur verbeteren. Maar ook je slaap. 

Begin bij de basis

Om te kunnen mediteren moet je bij de basis beginnen. En dat is je ademhaling. Zorg voor een goede, ontspannen ademhaling. Niets mag geforceerd zijn. Concentreer je op het ademhalen. Voel hoe het in en uit je longen gaat. Soms kan het helpen om een hand op je buik te leggen en te voelen hoe deze omhoog en omlaag gaat, iedere keer dat je adem haalt.

Terwijl je zo bezig bent met je ademhaling, kan het gebeuren dat er allerlei gedachten je hoofd binnen schieten. Welke boodschappen je moet halen, telefoontjes die je nog moet plegen, gesprekken van de vorige dag, etcetera. Maakt niet uit. Zodra dit gebeurt ga je weer met je aandacht terug naar de ademhaling en laat je de gedachten los.

Vijf dagelijkse meditatie momenten

Heb je deze eenmaal onder de knie, dan kun je ze overal gaan toepassen!

In de rij van de kassa

Daar sta je, in de rij, te wachten tot je aan de beurt bent. Een ideaal moment om even met je ademhaling bezig te zijn! Voel hoe je adem in en uit je gaat. Wees alleen bewust van de ademhaling en laat alle gedachten los die in je hoofd komen. Zo pak je een perfect momentje van rust voor je aan de beurt bent!

Terwijl je in de wacht staat

Ja hoor, weer zo’n telefoongesprek waarbij je constant in de wacht staat. Vervelend, of niet? Mooi moment om even met je ademhaling bezig te zijn. Of nog leuker, als er een muziekje te horen is, gewoon je aandacht volledig bij de muziek hebben. Want ook dat is een vorm van mediteren!

Tijdens het koken

Het wassen en snijden van al die ingrediënten is een automatisme geworden. Je doet het, terwijl je hoofd ondertussen met allerlei andere dingen bezig is. Probeer het de volgende keer eens anders te doen. Focus je op alle handelingen die je doet. Elke keer als je snijdt, ben jij je bewust van het gevoel van het mes dat er doorheen gaat. Je hoort het geluid en ervaart elk klein dingetje wat er gebeurt terwijl je dit doet. 

Tijdens het eten

Dit vind ik ook een hele mooie. Begin maar eens met een rozijn, of een ander enkel stukje fruit. Ruik er aan, voel het en bekijk het. Doe alsof je het nog nooit eerder hebt gezien en het aan het ontdekken bent. Stop het daarna in je mond en leg al je aandacht op hoe het smaakt, voelt en wat er gebeurt in je mond.

Tijdens het lopen

Dit kan je op twee manieren doen. Ten eerste kun je lopen met de aandacht op de ademhaling. Hierbij focus je op de ademhaling, terwijl je loopt. Een andere manier is te lopen met de aandacht op het gevoel. Hierbij zet je bewust iedere keer een stap. Je ervaart hoe je voet de grond raakt en hoe je lichaam beweegt.

Probeer dagelijks te mediteren en doe dit minstens 2 weken achter elkaar. Na 2 weken zal het routine worden namelijk!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *