Stress

We kennen allemaal wel die spanning in de buik voor een examen of een spannende gebeurtenis. Je kun je wat misselijk voelen of misschien ervaar je wel hoofdpijn. Niets om je druk over te maken, zolang het maar gezonde spanning is.
Deze spanning wordt ook wel gezonde stress genoemd. En je hebt een bepaalde mate van stress nodig om goed te functioneren. Gezonde stress zorgt ervoor dat jij je kunt concentreren. Of dat je alerter reageert.

Functie van stress

Wanneer je stress ervaart, reageer je hier lichamelijk op. Je wordt in een staat van paraatheid gebracht. Ook komt er een hormoon vrij, namelijk het hormoon adrenaline. Hier zal je lichaam op gaan reageren door:

  • je hartslag te laten stijgen
  • snellere adem te halen
  • je bloeddruk omhoog te laten gaan
  • spieren aan te spannen
  • spijsvertering bijna stil te leggen
  • te zweten

Met als resultaat dat jouw lichaam klaar is om te vluchten of om te gaan vechten. En dat dankzij dat hormoon adrenaline. Daarom noemen we dat ook wel het vlucht- of vechthormoon.

Vroeger was dit heel belangrijk, heel lang geleden, toen we nog op dieren jaagden voor ons voedsel en zelf ook aangevallen werden. In oorlogssituaties is het nog steeds van cruciaal belang. Maar ook bij een ongeval of andere gevaarlijke situatie.

Door stress wordt jouw lichaam in staat gesteld om snel op de situatie te reageren.
Bij gezonde stress neemt het af zodra de spannende gebeurtenis voorbij is.

Ongezonde stress

Maar wat als de gebeurtenis voorbij is en je nog steeds stress ervaart? Dan heb je veel meer tijd nodig om hiervan te herstellen. Ook wanneer je een heftige stress reactie hebt, is de hersteltijd langer. Wanneer er niet genoeg tijd is om tussendoor te herstellen, spreken we van ongezonde stress.

Dit kan zich uitten op verschillende manieren. Dit zijn een aantal symptomen van ongezonde stress:

  • slecht slapen
  • vergeetachtig
  • hartkloppingen
  • hoofdpijn
  • prikkelbaar
  • spierpijn
  • altijd moe
  • stemmingswisselingen
  • snelle ademhaling
  • darmproblemen
  • piekeren
  • concentratie problemen
  • paniekerig

Maar wat vooral kenmerkend is voor ongezonde stress, is dat jij je dagelijkse activiteiten niet meer tevreden kunt uitvoeren.

Wat te doen

Shit, denk je nu. Daar heb ik last van! Gefeliciteerd! Want dat betekent dat je het herkent en er dus iets aan kan doen! Maar in veel gevallen hebben mensen niet eens door dat ze klachten ervaren door ongezonde stress.

Wanneer iemand in mijn praktijk komt met stress, dan vraag ik altijd naar hun fysieke gesteldheid. Hebben ze ergens pijn? Of ervaren ze stijfheid in hun armen of benen? Hoe zit het met hoofdpijn of andere pijnklachten? En bijna altijd geven ze aan ergens pijn te ervaren. 

Want dat is het met ongezonde stress, de spanning wordt altijd ergens in je lijf opgeslagen. En als jij weet waar je die spanning bewaart, kun je het ook merken wanneer de spanning daar verdwijnt.

In sommige gevallen is het alleen mentaal te merken. Maar uit ervaring weet ik dat dit zeldzaam is en er bijna altijd wel een fysiek aspect aan vast zit.

Coaching

Natuurlijk is de stress niet verdwenen zodra je weet waar jij de spanning op slaat. Het kan vaak wel fijn zijn om te weten dat al jouw klachten te maken heeft met die ongezonde stress. Als coach werk ik met jou nauw samen om te achterhalen waar jij stress over ervaart en wat we hiermee kunnen doen.

Dit kan ik op heel veel verschillende manieren doen, door oefeningen, door met je te praten en gewoon door te luisteren. Waar ik wel altijd gebruik van maak is mindfulness. Want met een basis mindfulness in jouw leven kun jij voor de rest van je leven nieuwe stress op tijd ontdekken en voorkomen dat het doorslaat naar ongezonde stress.

Ervaar jij stress? En zou jij dit willen veranderen? Neem dan contact op voor de mogelijkheden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *